Sernik (bez mąki i cukru)

Kontynuując fascynację dietami nisko-węglowodanowymi „skleciłam” z kilku doświadczeń i uporczywej lektury przepisów poniższy serniczek. Polecam bardzo, a poza sezonem truskawkowym proponuję wersję z jagodami vel borówkami.

gluten free cheesecake 02

Proporcje składników podane są dla tortownicy o średnicy 24 cm.

Zawartość węglowodanów: ok. 12g netto na porcję (zależne od użytego sera, przy podziale na 10 kawałków).

Składniki:

Spód:
ok. 1,5 szklanki mąki migdałowej lub zmielonych migdałów (możesz też pomieszać migdały z wiórkami kokosowymi)
dwie łyżki mielonego lnu
2-3 łyżki stopionego masła
łyżka ksylitolu

Masa serowa:
1kg mielonego sera (używam Wieluń „Mój Ulubiony”)
3 całe jajka + 1 żółtko
opakowanie śmietany zwykłej, kwaśnej min. 18% (optymalnie 30%)
3-4 łyżki ksylitolu (popróbuj – czy wolisz słodsze czy bardziej wytrawne)
Laska wanilii / aromat waniliowy
+1 kg truskawek

gluten free cheesecake 03gluten free cheesecake 05
Przygotowanie:
Wsyp suche składniki do miseczki, zalej rozpuszczonym masłem, wymieszaj i zostaw na chwilę, żeby len „spęczniał” – lepiej się wtedy klei. Rozłóż tortownicę i połóż na jej spodzie papier do pieczenia. Teraz zamknij tortownicę obręczą w taki sposób, żeby został wyłożony tylko spód. Na papier wyłóż równą warstwą masę migdałowo – maślaną. Wstaw do nagrzanego na 180 stopni piekarnika na 10 minut, następnie wyjmij do ostygnięcia.

Wszystkie składniki przełóż do miski. Rozetnij laskę wanilii, wyskrob ziarenka i dołóż do pozostałych składników. Zmiksuj krótko, ale dokładnie ręcznym mikserem. Wysmaruj brzegi tortownicy masłem i wylej masę serową. Postukaj formą o blat, żeby pozbyć się ze spodu powietrza, wygładź wierzch.

Sernik będzie się piekł w trochę oszukiwanej kąpieli wodnej. Jeżeli masz głębszą blachę do piekarnika, nalej do niej wody i wstaw ja na najniższym poziomie. Powyżej wstaw drugą blaszkę, na której postawisz tortownicę z sernikiem. Wstaw ciasto do piekarnika nagrzanego do 180 stopni. W tej temperaturze piecz 10 minut, następnie zmniejsz do 110 stopni i piecz jeszcze 30 min, aż wierzch będzie lekko elastyczny. Wyłącz piekarnik, otwórz drzwiczki i zostaw na jakiś czas do wystygnięcia. Potem wstaw do lodówki – najlepszy będzie jeśli przestoi tam min. 6 godzin, więc optymalnie będzie zrobić go dzień wcześniej.gluten free cheesecake 01

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *